בתי ספר מקצועיים

בתי ספר מקצועיים

בתי ספר מקצועיים בישראל

החינוך המקצועי נועד להקניית מיומנויות טכניות, ידע, הכשרה ושליטה בתהליכי ייצור ונוהלי עבודה, על מנת שהלומד ירכוש כלים לתעסוקתו בתחום טכני מסוים, בעוד שהחינוך הטכנולוגי מעניק הכשרה לתעסוקה בסביבות עתירות טכנולוגיה המושתתות על המדע, ונתונות לשינויים דינאמיים בהתאם לשינויים הטכנולוגיים שמביאה עימה הקדמה. בתי ספר מקצועיים בישראל הוקמו לראשונה בשנת 1933 על ידי הוועד הפועל של ההסתדרות, על מנת להעניק לנוער הכשרה מקצועית לעבודה מול מכונות "מסוכנות" עם הכנסתו של החשמל לתעשייה. בתי ספר מקצועיים אלו הפכו ברבות הימים לרשת "עמל" הכוללת עשרות בתי הספר המקצועיים ומכללות אקדמיות. החינוך המקצועי כלל אז הכשרה במקצועות המכונאות, נגרות, פקידות, מסגרות, חרטות וכדומה. בשנת 1933 נוסד בחיפה גם בית הספר התיכון המקצועי הראשון בסמ"ת, שנועד להכין את תלמידיו ללימודים אקדמיים בטכניון, ובשנת 1948 הוקם ביפו בית הספר הראשון של אורט, שהפך במרוצת השנים לרשת אורט הפרוסה בכל רחבי הארץ.

בתי ספר מקצועיים- לימודי מדע וטכנולוגיה

בתי ספר מקצועיים פעלו במתכונת של מסלולי התמקצעות עד לשנות ה-80, ובעקבות ביקורת שהועלתה בוועדת הכנסת החליט משרד החינוך לנקוט ברפורמה אשר צמצמה את מספרן של המגמות המקצועיות והרחיבה את מקצועות הלימוד העיוני-מדעי, כשהרפורמה נועדה להגמיש את אופן בחירת המקצועות ולהנגיש את התלמידים ללימודים לקראת תעודת הבגרות. כיום מהווים בתי הספר המקצועיים כמוסדות חינוך תיכונים מקיפים בהם ניתן לרכוש מקצוע בנוסף ללימודים עיוניים ולתעודת הבגרות, כשלעתים הם משולבים במסגרות צבאיות או במסגרות של כפרי נוער ופנימיות. לימודי הטכנולוגיה במערכת החינוך העכשווית מורכבים מ-19 מגמות, כאשר כל מגמה מאפשרת לתלמיד בחירה בין שלושה מסלולים שונים שכוללים את מקצועות המדע הבסיסיים כגון פיזיקה, כימיה וביולוגיה, מקצועות כלליים ומקצועות התמחות. הלימודים במסלול ההתמחות הינם במתכונת של חקר, תכנון ובנייה של מודל, הכנת פרויקט וכדומה. הלימודים במסלולים המדעיים-טכנולוגיים מורכבים לרוב ממתמטיקה ברמה מוגברת של 4-5 יחידות לימוד, ומעניקים לתלמידים הזדמנות להשתלב במחקר ובתעשייה בישראל.

מגמות הלימוד הטכנולוגיות מטעם משרד החינוך

מגמות הלימוד הטכנולוגיות מטעם משרד החינוך מציעות מגוון רחב של מסלולים איכותיים, המאפשרים לימודי המשך אקדמיים כגון הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים, הנדסת תוכנה, הנדסת מכונות, הנדסת תעשייה וניהול, וכן ביוטכנולוגיה, אמנות העיצוב, מערכות ימיות, מלונאות, מערכות בריאות, מדיה ופרסום. אחת המגמות הנחשקות ביותר כיום היא המגמה להנדסת תוכנה, שבה רוכשים התלמידים ידע בשפות התכנות השונות, הכשרה בתכנות מחשבים וחשיפה לחידושים טכנולוגיים. הידע הנרכש כולל חיפוש אחר פתרונות לבעיות אלגוריתמיות, תכנון וניתוח מערכות תוכנה מורכבות, המשולבות בבינה מלאכותית ואינטרנט וכדומה. התלמידים אשר עומדים בהצלחה בבחינות הבגרות מקבלים מקדם הטבה במהלך המשך לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה. מגמה נוספת היא מדיה ופרסום, המעניקה לבוגריה מיומנויות וכלים לעיסוק בתחומי הפרסום והמדיה. מגוון הנושאים הרחב בתחום התקשורת כולל את ז'אנר הדרמה בטלוויזיה, הפרסום כתקשורת להשגת מטרות, תקשורת וספורט, שפת הגוף ושפת המילים, סדר יום וחדשות, חופש הביטוי, פוליטיקה ועוד. מגמה למדיה ופרסום מיועדת לתלמידים שהינם בעלי יכולות מילוליות גבוהות במיוחד, ומשלבת בין לימודים עיוניים ולהתנסות מעשית על ידי הגשת פרויקטים בהתאם לאופי ההתמחות שנבחרה.

נכתב ע"י: פורטל בתי ספר

x