איתור בתי ספר – פורטל בתי ספר

איתור בתי ספר

הקריטריונים לאיתור בית ספר

במשרד החינוך קיימת מערכת המיועדת לאיתור בית ספר בהתאם לנתונים המוזנים בה כגון שם המוסד, סמל המוסד, היישוב המבוקש וכדומה. ניתן לבחור בה את סוג המגזר (יהודי, ערבי, דרוזי, בדווי וכדומה), וכן את סוג הפיקוח (ממלכתי, ממלכתי דתי או חרדי), שלבי החינוך (יסודי, חטיבת ביניים או חטיבה עליונה) וסוג החינוך (רגיל או מיוחד). יחד עם זאת, איתור בית ספר באמצעות המערכת אינו מספק תמיד את המידע על מנת להתאים את המוסד החינוכי אופטימאלית לצרכיו של התלמיד ולדרך החיים שבה בחרה משפחתו לגדלו. השיקול המרכזי בקרב מרבית המשפחות בעת בחירתו של המוסד החינוכי הוא הקרבה הגיאוגרפית אל הבית, אך לא תמיד השיקול הזה הוא אכן הבחירה הנכונה למימוש הפוטנציאל הטמון בילד, כשלעתים המסגרת, הסביבה הלימודית ושיטת הלימוד באותו המוסד החינוכי אינם בהכרח מותאמים לילד, ליכולותיו ולצרכיו.

בתי ספר ייחודיים

יישנו מגוון רחב של מסגרות חינוכיות ושל בתי ספר ייחודיים כגון כפרי נוער במסגרת של פנימיות, בתי ספר במסגרת קדם צבאית, בתי ספר מקצועיים, וכן בתי ספר ניסויים, בתי ספר דמוקראטיים, בתי ספר אנתרופוסופיים, בתי ספר לאומנויות, מוסדות חינוך ללקויי למידה ואף מסגרות ייחודיות לנוער בסכנת נשירה. שיטת הלימוד הקונסרבטיבית כיום היא הלימוד הפרונטאלי, שיטה שבה עומד עובד ההוראה מול התלמידים הקשובים ומרצה. שיטת ההוראה-למידה הפרונטאלית איננה מותאמת עוד לעידן הנוכחי, ומשרד החינוך פועל לשנותה ולהתאימה אל המאה ה-21. בעת התהליך לאיתור בית ספר או מסגרת חינוכית המותאמת לילד חשוב לדעת כי מטעם משרד החינוך קיימים בתי ספר ניסויים שהלמידה בהן אינה פרונטאלית, אלא מתבצעת דרך ביצוע פרויקטים ועבודות חקר של תלמידים, כשהמורה משמש כמנחה.

בתי ספר ניסויים

לימוד החומר בבתי הספר הניסויים נעשה באופן עצמאי, באמצעות החקר והצגת הפרויקט. הנושאים הנלמדים בבתי הספר הניסויים הינם אותם הנושאים שאותם מתווה משרד החינוך, אך שיטת ההוראה שלהם שונה בתכלית. התלמידים בוחרים נושא ולומדים לשאול שאלות, להעלות נקודות אותן הם מעוניינים לחקור, ולחקור את הנושאים הללו בכוחות עצמם. בארצות הברית פועלים מזה שנים רבות בתי ספר תיכוניים ניסויים בשיטה זו כשהנתונים מעוררים התפעלות בכך שתלמידים שאינם בהכרח מצטיינים ובעלי רקע סוציו-אקונומי חזק הגיעו להישגים גבוהים במיוחד, כאשר קרוב למאה אחוז מקרב הבוגרים ממשיכים אל עבר הלימודים האקדמיים. בישראל ישנם מספר בתי ספר שהחלו בעידודו ותמיכתו של משרד החינוך ליישם את השיטה באופן חלקי או באופן מוחלט.

בתי ספר טכנולוגיים

בפינלנד ובגרמניה מחצית מבתי הספר הינם טכנולוגיים בעוד שבישראל מספרם מצומצם יחסית, כאשר חלקם של מוסדות החינוך הטכנולוגיים הינו בפיקוח מטעם משרד החינוך וחלקם בפיקוח מטעם משרד התמ"ת. התיכונים הטכנולוגים מציעים לרוב לימודי מקצוע לצד הלימודים עיוניים והם כוללים מגוון מגמות, כשהתלמידים בוחרים את המגמה בה הם מעוניינים להתמקצע. היצע תחומי הלימוד ומסלוליהם הינו רחב והמקצועות כוללים טכנאות מחשבים, טכנאות אלקטרוניקה, שיווק, מכונאות, טכנאות שיניים, טבחות ועוד. בחלק מבתי הספר ניתן לשלב בכיתות הגבוהות לימודים יחד עם עבודה חלקית בשכר. בתי הספר הטכנולוגים מאפשרים לגשת אל בגרות עיונית או טכנולוגית כשבמקביל ניתן גם לגשת אל בחינות סיווג מקצועיות מטעם משרד התמ"ת.

נכתב ע"י: פורטל בתי ספר

ליצירת קשר ישיר מלאו הטופס

ענה על השאלה: 10+31 = ? 

[thankyou"]
x