לומדע – ללמוד ולדעת

לומדע

לומדע: פיתוח תוכנות לימוד לרכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה
המעבר מן הגן אל מסגרת הלימודים מסמל עבור ההורים סוג של פרידה משלב הינקות אל השלב בו הילד מקבל אחריות ועצמאות. העלייה של הילד לכיתה א" נוטעת בלב ההורים לא מעט תקוות וגם לא מעט חששות שמא הילד יתקשה ולא יצליח לעמוד בציפיות. חברת לומדע בהנהלתה של רחל שני שוכנת במצפה אביב ומפתחת תוכנות לימוד עבור מוסדות חינוך, מורים להוראה מתקנת ולמגזר הפרטי. כמו כן, חברת לומדע מפעילה תוכנית התערבות בשיתוף אגף שח"ר במשרד החינוך עבור תלמידים המתקשים ברכישת מיומנויות הקריאה בשיטה ייחודית המכונה "גשר לקריאה". בין תוכנות הלימוד ניתן למצוא את "אותיות הפלא" לרכישת מיומנות הקריאה בשיטה הפונטית, "גשר לקריאה בבתי הספר" וכן "גשר לקריאה בבית התלמיד", כשהתוכנות מושתתות על עיקרון האימון המוחי המרוכז על מנת לשפר את תפקודי הקריאה.

לומדע: "אותיות הפלא" לרכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה בשיטה הפונטית
מרבית הילדים העולים לכיתה א" מצליחים לרכוש את מיומנויות הקריאה והכתיבה בהתאם לשיטות הנהוגות בבתי הספר, כשבמקביל יישנם לא מעט תלמידים המתקשים בלמידה בשל לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז או תלמידים עולים חדשים. הקושי עשוי להתבטא בהיגוי, בשליפה מן הזיכרון, בתרגום גרפו פונמי, בהבנת העיקרון של שיטת האלף בית וכדומה. חברת לומדע פיתחה תוכנת מחשב חוויתית המכונה "אותיות הפלא" המיועדת לרכישת הקריאה והכתיבה, באמצעות אוסף משחקים מגוון של אותיות הפלא, במטרה לספק לילד סביבה לימודית אטרקטיבית ומאתגרת ללימוד והטמעת המיומנויות המושתתות על הגישה הפונטית הקלאסית. באמצעות התוכנה לומדים להכיר ולזהות את האותיות, צליליהן וסימני הניקוד, כשבשלב הבא הם לומדים לחברן למילים בעלות משמעות. הגישה הפונטית לרכישת מיומנויות הקריאה הינה הגישה המקובלת כיום במשרד החינוך. התרגול הינו ידידותי ומושתת על משחקים המהווים למעשה אימון מוחי, הנדרש לייעול התהליך של לימוד הקריאה והכתיבה.
כמו כן, קיימת התוכנה "מחברת מדברת" המעניקה לתלמידים את האפשרות לכתוב סיפורים תוך כדי שמיעתם, הקלטת סיפורים וכדומה.

לומדע: "גשר לקריאה" במוסדות החינוך ובבית עבור לקויי למידה
הסטטיסטיקה מראה כי כמחצית מן התלמידים מצליחים ברכישת מיומנות הקריאה והכתיבה תוך פרק זמן של שלושה עד ארבעה חודשים. עבור ייתר התלמידים נדרשת תקופת זמן נוספת של תרגול על מנת להשיג קריאה שוטפת, ואולם, כעשרה אחוזים מן התלמידים נתקלים בקשיים בתרגום של צורות הגרפיות של האותיות לצלילים שהן מפיקות, ובתהליך של חיבור מספר צלילים למילה היוצרת משמעות. מדובר בילדים בעלי רמת משכל תקינה שאינם מצליחים לרכוש את המיומנויות הללו ביתר קלות כמו שאר חבריהם בשל לקויות למידה למיניהן או הפרעות קשב וריכוז. מחקרים הראו כי אחת השיטות היעילות לעקיפת הקושי היא אימון מוחי נוירו קוגניטיבי, וחברת לומדע נרתמה ליוזמה ופיתחה תוכנית טיפולית ייחודית עבור אותם התלמידים בעלי לקויות הלמידה אשר אינם מסוגלים להתגבר על הקושי בכוחות עצמם. התכנית מושתתת על עשרים מפגשים כשבכל מפגש עובר התלמיד שלב במטרה להגיע לקריאה שוטפת, כשבתום כל מפגש הוא מקבל תכנית לאימון יום יומי בבית.

לומדע: עקרונות השיטה "גשר לקריאה"
התוכנית "גשר לקריאה" פותחה מתוך ניסיון עתיר שנים בשטח, כשבחלק מן המקרים חברת לומדע נתקלה בהורים ואנשי הוראה מיואשים אשר כל שיטת הוראה אחרת אשר הייתה קיימת נוסתה ללא הצלחה, על אף ההבנה כי באותם המקרים מדובר בילדים בעלי רמת משכל נורמטיבית. גשר לקריאה מושתתת על מספר עקרונות מרכזיים, כשהעיקרון המנחה הוא יצירת קשר איכותי עם הילד, המבוסס על אמון ואתגור באמצעות משחק, יצירה, או כל גירוי שיהווה חוט מקשר אל הילד. התוכנית מורכבת משלבים עקביים המשולבים עם מספר תוכנות לומדה. הלימוד הינו יומיומי לאורך כל ימות השבוע, על כן חשוב שיתוף הפעולה המלא עם ההורים. שיתוף הפעולה הינו בהיבט המעשי ובהיבט הרגשי. שיטת הלימוד עשויה להיות יחידנית או בקבוצת לימוד קטנה בהתאם לאופי המקרה. בכל שלב בתוכנית חובה להעניק לתלמיד את חווית הצלחה על מנת ליצור אצלו מוטיבציה, אשר תאפשר לו לחזור אל מעגל הלמידה.

נכתב ע"י: פורטל בתי ספר


הצג מפה גדולה יותר

ליצירת קשר ישיר מלאו הטופס

ענה על השאלה: 10+31 = ? 

[thankyou"]
x