איך תשפר לילד את האי.קיו

האם הורה יכול להשפיע על היכולת השכלית של ילדו או שהיא מולדת? מביני דבר יודעים שיש השפעה לסביבה, לפעמים אפילו יותר מליכולת המולדת. אם כך, כיצד עושים זאת? איך משפיעים על האי.קיו של הילד?

מספר אתרים העוסקים בחינוך, ימי עיון ומאמרים התייחסו לאחרונה לשאלה האם ניתן לשפר את האי-קיו של הילד. אתר גרייט-סקולס האמריקני, למשל, פרסם כתבה שכותרתה "הסודות המפתיעים של ההצלחה בבית הספר". בכתבה מציין האתר שמונה מרכיבים שיכולים לסייע בהתפתחות הילד ולשפר את ביצועיו בכיתה. מאמרים נוספים שקראנו עוסקים בגורמים המשפיעים על שיפור התפקוד, כמו שינה נכונה, או שיפור מיומנויות היסוד. מומחים מתייחסים גם לצד הרגשי והשפעתו על הילד. ליקטנו עבורכם את הנקודות החשובות;

1. מיומנויות גבוהות – לפי מספר מחקרים, תלמידים בכל הגילאים שנחשפו לפעילות שרמת המיומנות הנדרשת בה גבוהה ממה שהם מציגים, הצליחו להעלות גם את כישורי הלמידה שלהם. האתר מציין שצריכה להיות חשיפה למיומנויות אלה כבר מגיל צעיר. כך, למשל, יש לתת לילד בן שנתיים למיין גרביים ולהתאים אותן זו לזו. בהמשך, ניתן לאפשר להם לשטוף את הרצפה ולנקות את השיש.

2. ספורט – יש לדאוג שהילד יבצע מדי יום פעילות ספורטיבית במשך עשרים דקות לפחות. מחקר שנערך על 33 בתי ספר בקנדה במשך שנתיים, הראה כי ילדים שנחשפו לפעילות גופנית קבועה אחת ליום, שיפרו בקרוב לכעשרים אחוזים את ציוניהם. תלמידי כיתות ג' שהשתתפו במחקר שיפרו את כישורי הקריאה שלהם בכחמישים אחוז.

3. חיזוקים חיוביים – הורים שנותנים לילדים חיזוקים חיוביים משפרים את המוטיבציה שלהם. אבל החיזוקים צריכים להיות רלבנטיים לעבודה ולא כלליים – לגבי היכולת הכללית. נקודה נוספת וחשובה – יש לשבח את הילד על המאמץ שהשקיע בעבודה. תלמידים שקיבלו תשבוחות כאלו הציגו תוצאות גבוהות משמעותית מתלמידים שקיבלו חיזוק כמו "עבודה מעניינת", או "נראה טוב".

4. נוכחות בכיתה – מחקרים הראו שנוכחות ההורה בחיי בית הספר של הילד חשובה במיוחד. שווה לבוא לבית הספר מדי פעם, להתנדב למשימות שונות, להיות בקשר עם המורה ועוד. זה מראה לילד שלהורה אכפת.

5. מאויב לאוהב – הטלביזיה נתפסת לא אחת כמשהו שלילי בעיני ההורים, בייחוד כשהיא משביתה את הילדים משיעורי הבית. אפשר להפוך את הטלביזיה מאויב לאוהב, אם ההורה צופה בכמה משדרים עם הילד ושואל שאלות שמגרות את הדמיון ויכולת החשיבה של הילד; מה היה קורה אילו… איך היית מסיים אחרת את הסיפור,,, איזה מילים חדשות למדת כאן… וכו'.

6. מילים גבוהות דווקא – הורים חושבים בדרך כלל בתבניות על היכולות של ילדיהם ומתנהגים בהתאם. כך, לדוגמה, הורים מדברים לילדים צעירים בשפה ילדותית, מתוך חשש שלא יבינו אותם. המחקרים מראים כי ההיפך צריך להיעשות. יש לדבר לילד בשפה רגילה ולתת לו להתמודד עם המילים החדשות ועם הקשיים שבהבנה. רק כך הוא יפתח את יכולת ההבנה של המילים החדשות, המשפטים המורכבים והיכולת לדבר בשפה מורכבת וגבוהה.

7. להפחית לחצים – לפי מחקרים, שהייה בטבע מפחיתה לחצים. זה חשוב במיוחד גם לילדים. כאשר הילד רגוע יכולת הקליטה שלו טובה יותר. מחקרים מראים ששהייה בטבע אף מקלה על בעיות קשב וריכוז. כאשר ילדים השתתפו במחקר שכלל פעילויות זהות בכיתה ובחצר, אלה ששהו בחצר השיגו תוצאות גבוהות יותר. ילדים עם הפרעות קשב וריכוז גילו פחות הפרעות כשביצעו את הפעילויות מחוץ לכיתה מאשר בתוכה.

8. ספרים איכותיים – הגישה לספרים רבים ככל שניתן חשובה במיוחד. ספרייה עשירה מאפשרת לילד להיחשף למגוון של חומרים, דעות, ציורים, רעיונות ועוד. מחקר הראה שתלמידים שהיו בביתם חמישים ספרים לפחות, השיגו ציונים גבוהים בקריאה ובמתמטיקה בחמישה אחוזים מילדים שבביתם הייתה ספרייה דלה.

9. שינה כחובה – לפני כשנה נערך במכון מופ"ת להכשרת עובדי הוראה בתל אביב יום עיון שעסק בבעיות שינה אצל ילדים. אחד הנושאים באותו יום עיון היה הקשר בין שינה לתפקוד הילד בבית הספר. כמובן שהוצגו מחקרים שהראו כי ישנה חשיבות ראשונה במעלה למספר שעות השינה של הילד. בעיקרון נאמר שם כי ילדי ישראל ישנים פחות מדי. הילדים גם מתחילים ללמוד מוקדם מדי – שעות אפס ושעה ראשונה – במקום להתחיל ללמוד בשעה תשע, שאז רמת הערנות שלהם גבוהה יותר.

10. תמיכה במיומנויות יסוד – כושר ארגון, תפיסת מרחב ראויה, ארגון זמן, כושר התמקדות, יחסים חברתיים ועוד – על אלה חשובים מאוד להתפתחות התקינה של הילד. שימת לב בבית אליהם יכולה לשפר את התפקוד של הילד ולסייע לו בדרישות עימן הוא צריך להתמודד במערכת החינוך בפרט ובסביבה הבוגרת בכלל.

11. מידתיות – יש ילדים שאוהבים משחקי מחשב, יש שאוהבים טלביזיה ויש כאלה שמשחקים שעות עם עצמם. כל אחד וטעמיו עמו. עם זאת, חשוב שההורה ישים לב לזמן הפנאי של הילד. לא אחת הורים מגלים שהילד יושב שעות רבות מדי מול הטלביזיה או מגלה התנהגות אובססיבית מול המחשב. שלבים אלו הם כבר מאוחרים מדי, כי אז צריך לשנות הרגלים. הדרך הטובה היא להפנות את תשומת הלב של הילד למגוון האפשרויות שסביבו ולדאוג שהוא אכן מחלק את זמנו כראוי.

12. אהבה, הערכה ושמחה – לכאורה דברים ברורים מאליהם. עם זאת חובה לקיים עם הילדים טקסי חיבוקים ונישוקים למיניהם, לתת להם הרגשה שהם נאהבים ומוערכים, לכבד את רצונותיהם, להקשיב להם ולבצע את בקשותיהם. ההערכה העצמית נבנית לא אחת גם מגישת הסביבה אלינו. הביצועים שלנו תלויים גם במידת ההערכה העצמית שלנו.

ליצירת קשר ישיר מלאו הטופס

ענה על השאלה: 10+31 = ? 

[thankyou"]

nadav
x