בחרת בית ספר טוב וקיבלת מורה גרועה. מה לעשות?

לאחר התלבטויות החלטת לשלוח את ילדך לבית ספר מסוים. בית הספר נחשב לטוב, הוא קרוב לבית, החברים בחרו בו. אבל… ילדך מתלונן שהמורה גרועה. מה לעשות?

מאת; סיגל בן-ארצי

"זה התחיל בשבוע הראשון ללימודים", מספרת טל ב., אמא לילד בכיתה א'. "הילד הגיע הביתה ואמר שהמורה כל הזמן צועקת. בהתחלה ייחסתי את זה להתחלה החדשה, אחר כך לכיתה רעשנית במיוחד. כשהתלונות לא פסקו והילד התחיל להתלונן בתכיפות, החלטתי להקשיב לו יותר". טל, כמו כל ההורים, עברה עם בנה את שלבי הקליטה בכיתה א' בהזדהות מהולה בחרדה. בהתחלה היא חשבה שהילד יסתגל מיד (היא הרי יודעת שהוא ילד מסתגל), ואחר כך, כשהילד התחיל להתלונן, היא החלה להבין שהקליטה לא תהיה חלקה כל כך. התלונות של הילד החלו לגרום לה לתהות. האם המורה אכן אינה מוצלחת? מה הניסיון שלה? אולי היא מורה צעירה? חדשה בבית הספר? "התלבטתי מה לעשות", ממשיכה טל בסיפורה. "לאחר שבועיים, כשהתלונות רק הלכו ותכפו, התגובה האוטומטית שלי הייתה לפנות למורה. בהמשך החלו לעלות חששות; מה יקרה אם אפגע בילד? איך המורה תקבל את הפנייה שלי? החלטתי לפנות לאמא של חבר, שלומד עם בני, והם ביחד מגן טרום חובה. להפתעתי האם לא הבינה על מה אני מדברת, אבל הבטיחה לשים לב לתלונות בנה אם יהיו כאלה, וליידע אותי. פניתי לחברה שהיא מורה כדי להתייעץ איתה. גם היא לא עזרה לי במיוחד. תחכי לפני שאת פונה למורה יעצה לי. אם היא מורה חדשה היא תסתגל בהמשך. אם לא – כבר יעיפו אותה, הסבירה לי. נותרתי חסרת אונים, עם תלונות שהולכות ומתגברות, ולא אחת מלוות בבכי. היה שלב שהילד אמר שהוא לא רוצה ללכת יותר לבית הספר. התפלאתי איך מורה יכולה לגרום לו להרגשה רעה כל כך. אז החלטתי לעשות מעשה. גלשתי באינטרנט וחיפשתי בעיות דומות. להפתעתי לא מצאתי בעברית. לעומת זאת דווקא במאמר באנגלית, מצאתי כמה טיפים. כשהגעתם אלי הייתי בשלב של לפני פנייה למורה, עם שלל עצות שמצאתי ברשת. למעשה התחלתי את שלב התיעוד לפני השיחה שהחלטתי לקבוע עם המורה. בין הטיפים שמצאתי שם אני יכולה לציין כמה שהם חשובים;

  1. ראשית להקשיב לילד. אם התלונות של הילד מתגברות, לנסות לתעד אותן. לכתוב מה הילד אומר. לציין דוגמאות. ליצור ממש יומן של שבוע ימים ולקרוא אותו בסוף השבוע. לשים לב אם התלונות הן נגד מורה אחת או נגד המערכת בכללותה. לשים לב למצבי הרוח של הילד. למוטיבציה שלו להכין שיעורים.
  2. יש לתמוך בילד מבלי לצאת נגד המורה. להיפך; להסביר לילד שלמורה יש קשיים לנהל כיתה תוססת ורעשנית, שהמורה מעדיפה שלא כך יהיו הדברים.
  3. שלחי למורה אי.מייל ותבקשי ממנה להיפגש.
  4. בפגישה תהיי חיובית ותומכת. אל תבואי מעמדה של מתלוננת ולא מעמדה של תוקפת. תבהירי שהילד מתקשה לקבל את האווירה בכיתה. אחר כך תוכלי להבהיר שהוא מתלונן על צעקות.
  5. הקשיבי למורה, תראי עד כמה היא קואופרטיבית. תנסי לבחון שאינה מאשימה אלא מנסה לבדוק את הסיטואציה.
  6. הציעי למורה שאת מבקשת שתעקוב אחר הילד, תבחין בשינויים במצב הרוח ותדווח לך על כך. תבקשי שזרימת המיילים ביניכם תהיה חופשית עד כמה שאפשר.
  7. תני למורה הזדמנות נוספת. שימי לב להרגשת הילד לאחר הפגישה עם המורה.
  8. בשלב הבא, רק אם אין שיפור בהרגשתו של הילד, ואין קשר טוב עם המורה, רק אז תוכלי לפנות למנהל.
  9. הפתרון המכריע הוא העברת הילד לכיתה אחרת או המורה מתפקידה. זה קורה רק לעיתים נדירות. בדרך כלל אחד הצדדים, או שניהם, מסתגל.


nadav
x