מתחילים לקרוא

איך תעודד את כושר הקריאה והכתיבה של הילד? הנה כמה טיפים למתעניינים; לגזור כותרות מעיתון, לשחק משחקי הקשבה מילוליים, להדביק את האותיות של השם הפרטי

מאת; לילך לפיד

את כושר הקריאה אפשר להנחיל כבר מגיל 3. זוכרים את "החדר"? ילדים למדו שם לקרוא, ובגיל ארבע חלקם הגדול כבר קרא. אז בגילאים 3-5, בחברה החילונית, אפשר גם כן להוביל את הילד לעולם הקריאה. איך עושים זאת?

הכנה – ראשית מכינים את הילד לקריאה ולכתיבה; מפנים את תשומת לבו לחומרים כתובים; ספרים, משחקים, שלטים, מוצרים ועוד. לאט לאט הוא מבין שחלק גדול מהיכולת לתקשר הוא השליטה בקריאה וכתיבה. אחת הדרכים הנכונות היא להקריא לילד סיפור מדי יום. מחקרים הוכיחו שילדים שזכו לשעת סיפור לפני השינה, הציגו יכולות גבוהות יותר בשפה מילדים שלא זכו.

אוצר מילים – משחקים שמעשירים את אוצר המילים של הילד, דיבור רב ככל שניתן עמו, הקשבה ראויה, כל אלה משפרים את יכולת ההתבטאות ומאפשרים לילד להשתפר כל הזמן. צריך להקריא לילד כל מה שאפשר – כתוביות בטלביזיה, מדבקות בסופרמרקט, שלטי הכוונה בדרכים ועוד.

משחקים – אפשר ליצור אינסוף משחקים שקשורים לעולם הקריאה והכתיבה. למשל, לקחת עיתון ולגזור את הכותרות, לקחת מדבקות עם אותיות ולהדביק את שמו, לשחק משחקי קלפים – בהם מופיע עצם כלשהו והשם הכתוב. יש משחקי דומינו אותיות, חוברות עבודה ועוד.

מיומנויות – אחד הטיפים החשובים הוא לעקוב אחר מיומנויות הילד. יש לשים לב לשמיעה שלו, להקשבה, לפעילות המוטורית, לראייה, לכושר הריכוז, ליכולת לבצע מטלה עד סופה ועוד. למשל, לשים לב איך הוא מחזיק עיפרון, כיצד הוא משתמש בצבעים, כיצד גוזר. המוטוריקה העדינה חשובה במיוחד לתהליך התחלת הכתיבה. חשוב לאמן אותה ככל שניתן. אפשר לרכוש משחקים שקשורים לפעילויות אלו, כמו לגו, השחלת כדורים על חוטים, דפי יצירה וצביעה ועוד. חשוב לעסוק בצבעים – אלה מעשירים את העולם הוויזואלי, ומראים לילד כמה גוונים יש סביבו. את הקשר שבין שמיעה לקריאה וכתיבה אפשר לפתח על ידי משחקים בעל פה, למשל הקראת שירים בחרוזים, משחקים שקשורים להמצאת מילים דומות, כמו שמיים ורגליים. משחקים שקשורים בסיווגים  בעלי חיים, מכוניות, שמות ילדים, פרחים וכו'. יש לבחון את השמיעה של הילד – לדבר בשקט ולראות אם מקשיב, לשיר לו שירים ולראות כיצד מגיב ועוד. לא אחת הגיעו ילדים לבית הספר מבלי שאובחן כי יש להם קשיים בשמיעה, מה שיצר לא אחת בעיות בהתפתחות בכלל.

יחסים – בכל עבודה עם הילד חשוב לעודד אותו לכל אורכה. כאשר מתגלה קושי צריך לעקוף אותו בעדינות. הדרך הנכונה היא להתחיל מהמקום שהילד כבר יודע ולהתקדם הלאה. עם ילדים צעירים חשוב לחזור שוב ושוב על מה שנרכש. עם ילדים בוגרים יותר אפשר להמשיך ולהתקדם. הורים רבים מתלוננים שילדם הצעיר רוצה שוב ושוב את אותו ספור. הסיבה היא שהילד נהנה לפעול ממקום שבו הוא שולט, והסיפור המוכר מקנה לו סוג של ביטחון. חזרו על הסיפורים. באיזה שהוא שלב הילד כבר יבקש בעצמו סיפור חדש.



nadav
x