טכנולוגיה ולמידה

איך תדע שהילד שלך משתמש נכון בטכנולוגיה?

"הילדים של היום שולטים בטכנולוגיה לפני שהם לומדים לדבר" אמר לי אחד מידידי, והוכיח את דבריו באמצעות בנו בן השנה וחצי. הילד שישב ודפדף באי-פון לא יודע להגיד אבא. ואכן, ילדים משחקים משחקי מחשב גילאי הגן ומגיעים לבית הספר כשהם גדלים עם המחשב בבית. לכאורה, הילדים משתמשים במחשב מגיל צעיר מאוד, אך האם זה מה שהופך אותם למשתמשי מחשב חכמים? אז זהו. שלא. לא מספיק לשחק עם המחשב, לא לגלוש בפייסבוק, ובטח שלא לענות למיילים. עם המחשב אפשר להשתמש באינספור תוכנות, ללמוד מגוון תכנים, להיעזר במאגר המידע האדיר שיש באינטרנט, לקרוא ספרים ומה לא. רובנו משתמשים במחשב רק בהתאם ליגיעה האישית – מה שלמדנו בדרך הקלה וההכרחית ומעניין אותנו. רק אחוז קטן הופך את המחשב לכלי שבאמת יכול לספק לו עולם אחר. אז איך מחנכים את הילד להימנות על אותם מתי מעט?

איך להתחיל?

ראשית יש להתחיל להשתמש בתוכנות המועילות ביותר לעבודה בכיתה; מעבד תמלילים, גיליון אלקטרוני, תוכנת מצגות, ותוכנה גרפית. בנוסף צריך להכיר תוכנות עזר, כמו מחשבון, ולהכיר אמצעים חיוניים כמו שימוש במצלמה שבאי-פון.

רוב בתי הספר יוצאים מנקודת הנחה שהילד יודע להשתמש במחשב. זאת כיון שבבתי הספר לא מלמדים שימושי מחשב. גם המורות עצמן בדרך כלל לא מיומנויות בתחום זה, כך שקל להזניח אותו. אחד התחומים שחשוב שהילדים ירכשו, בייחוד בשלב שהם מתחילים להכין עבודות בכיתה, הוא הקלדה מהירה. קורס להקלדה עיוורת הוא הפיתרון. מעט מאוד בתי ספר מעבירים את התלמידים קורס זה.

יש לדאוג שהילד יהיה מחובר לפורטלים שמאפשרים למידה באמצעות האינטרנט. בארץ יש שני פורטלים מובילים לבתי הספר היסודיים אופק של מטח וסנונית. כמו כן אפשר לקשר את הילד לכל מיני אתרי תוכן. רצוי לאפשר לילד לקרוא ספרים דיגיטאליים – אם בעזרת אי-פד ואם באמצעים אחרים, לגלוש ליו-טיוב ולצפות בסרטים ולהירשם לאתר משחקים באינטרנט – אלה יש בשפע.

אחד האמצעים לעודד את הפעילות של הילד הוא ללמד אותו להשתמש במצלמה דיגיטאלית לצלם, להעביר תמונות למחשב, לשפץ אותן עם תוכנות עריכה, לשלוח לחברים, להעלות תמונות כשומר מסך לאי-פון או למחשב ועוד.

טכנולוגיה בכיתה

בכיתה כדאי להציב מחשב ולעשות בו שימוש רב ככל שניתן. מעבדות המחשבים של בית הספר אינן "מספקות את הסחורה" – רוב המורים אינם מוציאים את הילדים מהכיתה למעבדה, בשל הטרחה הכרוכה בכך, אובדן זמן שיעור, ובעיקר כיון שאינם מיומנים בהפעלת המחשוב בה. כך קורה שרבות מהמעבדות לא מנוצלות במידה הראויה.

כדאי למורה לפתוח ערוץ ישיר לתלמיד ולהורים באמצעות האימייל. תכתובת יומיומית בין המורה להורה על השיעורים שיש להכין, מבחנים ואירועים, יכולה למנוע קשיים עתידיים בלימודים. הקשר הרציף גם יכול לסייע בתחום החברתי, למשל לבדוק עם המורה מדוע הילד הגיע עם מצב רוח זעפני במיוחד הביתה.

השפה המילולית בכיתה, שכרוכה במחשבים, צריכה להקיף מושגים שונים מהתחום; הכרת סוגי חומרה, תוכנות, לומדות, שימושי מחשב ועוד. מושגים כמו אפליקציה, תפריט גלילה, יישום, קובץ, פולדר ועוד, צריכים להיות שגורים בפי כל.

מצגות, בסיסי נתונים וגיליונות אלקטרוניים

יש הטוענים כי מצגות בכיתה הן אמצעי מעולה לסיכום וייצוג של החומר הנלמד. באמצעות המצגת הילד לומד לארגן את הרעיונות שלו ולחשוף אותם כך שיוצגו בצורה הנכונה ביותר. בעידן שבו כל פרזנטציה במשרד מלווה במצגת, אי אפשר שלא ללמוד לבנות מצגות בבית הספר. ליווי המצגת בתמונות, גרפים, שרטוטים שונים וכו' – מעלים את רמת התצוגה ואמצעי ההבעה.

הגיליון האלקטרוני אקסל וגיליונות דומים, הם הבסיס ללמידת המקצועות הריאליים והמדעיים. כל רואה חשבון או כלכלן משתמשים כיום בגיליונות אלקטרוניים. לא מן הנמנע ללמד את הילדים בכיתה לפחות את השימושים הבסיסיים שלהם, כדי שיוכלו להיעזר בהם הן בלמידה – בעבודה בביולוגיה למשל, והן בחיים האישיים, כמו השוואה בין תוצאות הציונים בשליש הראשון לעומת השני, או ניהול התקציב האישי.

בסיסי נתונים בתחומים שונים חשובים במיוחד בלמידה. מיקרוסופט אקסס או אפל-וורקס הם כלים מצוינים לאכסון וקטלוג מידע. גם שימוש בטבלאות, או במידע שהצטבר עבור גיליונות אלקטרוניים יכול להיות מוכנס אליהם בקלות.

נפלאות האינטרנט

ככל שהילד צעיר יותר, כך קשה לו יותר לערוך מחקר ולהבין את השלכותיו. עם זאת, רצוי לחשוף את הילד למגוון האינסופי של חומרים באינטרנט. חשיפה לאתרים שרלבנטיים ללמידה, יכולה לפתח את יכולת הילד לחקור. כך, לדוגמה, אם לומדים בכיתה ד' על מזג האוויר, אפשר להפנות את הילד לאתרים שמתמקדים בתחום זה. אם לומדים על שלטון או משטר, ניתן להפנות לאתר של הכנסת או של משרדי הממשלה השונים וכו'. בכל תחום למידה אפשר להעשיר את הילד באמצעות המידע שבוויקיפדיה, בלקסיקונים ואנציקלופדיות ממוחשבות, בספרים ומאמרים שבאינטרנט ועוד. אפשר לשוטט עם הילד במוזיאונים, במכונים שונים, באוספים, באירועים, במקומות בעולם ועוד.

ליצירת קשר ישיר מלאו הטופס

ענה על השאלה: 10+31 = ? 

[thankyou"]

nadav
x