עיצוב סביבה לימודית

 

בחרו קטגוריה:   עיצוב סביבה לימודית

בחרו קטגוריה:   עיצוב בית ספר

 

עיצוב סביבה לימודית בעת תכנון בתי הספר

אין ספק כי למבנה הפיזי של בית הספר ולסגנון העיצובי שבו ישנן השלכות על אופי הפעילויות המתרחשות בו, כאשר אחת העובדות הן, שמרגע תכנון המוסד החינוכי ועד לרגע מימוש ייעודו חולפות לא מעט שנים, עובדה המחייבת ראיה למרחוק בתכנון כיווני ההתפתחות החברתיים והפדגוגים. ללא ראיה כזו למרחוק יהפוך המבנה הפיזי של המוסד החינוכי למכתיב מהלכים מיושנים, זאת במקום לאפשר מימוש יוזמות פורצות גדר. בעת תכנון בית ספר חדש יש להקפיד על מספר חוקים וכללים על מנת לאפשר לו, לכשיוקם, לשמש כמרחב המיועד לעידוד יזמות חינוכית כמו גם חברתית. מטרת המבנה הוא לתמוך בלמידה ובהוראה ולספק את כל הצרכים הפדגוגיים במרחב אחד, כלומר, בית הספר צריך להיות מותאם לצורכי ההוראה החדשה, ובסביבה העונה על כל הצרכים האישים הן של התלמידים והן של צוות אנשי ההוראה. מכיוון שכיום מבנה בית הספר משמש את הקהילה כולה גם מעבר לשעות הפעילות הפורמאליות, משמעות הדבר היא שהספרייה, מתקני הספורט, מעבדות המחשבים והאודיטוריום אמורים להיות מתוכננים על מנת להיות נגישים גם לאוכלוסייה המגיעה אל המקום מעבר לשעות הלימודים הרגילות. גורם נוסף שיש לשים עליו את הדעת בעת תכנון הסביבה הלימודית הוא הביטחון ובטיחות שהמבנה אמור לספק למשתמשים בו ולדאוג למתן תשומת לב לכל הנושאים הקשורים לאביזרי בטיחות מרחביים, תאורה ואוורור, עם גמישות תכנונית המאפשרת שינויים עתידיים בהתאם לצרכים הדינמיים המשתנים של המבנה. בעבר, בתי הספר תוכננו מנקודת הנחה כי המורה הינו המרכז, ובהתאם לכך נבנו כיתות לימוד גדולות ומבודדות מהסביבה החברתית, דבר המקשה על אמצעי ההוראה המותאמים לזמנינו. ואולם, על אף תכנון הבנייה המיושן עדיין קיימת אפשרות, באמצעות יצירת יוזמות חינוכיות, ליצור סביבה לימודית חדשנית, הלוקחת את המבנה המיושן כנתון ולא כמכשול.

חשיבות עיצוב סביבה לימודית
באמצעות השימוש בעיצוב הסביבה הלימודית ניתן להסב חלל ולהתאימו שיטות ההוראה החדשניות, תוך ניהול מדויק, מקסימאלי של ניצולת החלל, כאשר הסתייעות בשינויים פיזיים לא מורכבים יוצרים שינויים מערכתיים היוצרים אפקט השפעתי על אורחות החיים הבית ספריים וכך גם על אמצעי ההוראה. גם לעיצוב הפנים של הסביבה הלימודית יש תפקיד השפעתי מהותי החל מן כיתות הלימוד דרך מסדרונות בית הספר וכלה בחצרות ובגינות שמסביב למבנים. העיצוב עשוי לכלול מוטיבים של חגים ועונות, אירועים ואישים היסטוריים או נושאים אקטואליים בוערים ופינות זיכרון לחללי צה"ל. עיצוב הסביבה הלימודית מהווה מרכיב מהותי ובלתי נפרד ממוסדות החינוך, ובלעדיו יהפכו המוסדות הללו לחד גוניים, וחסרי השראה. מכיוון שהתלמידים מבלים את מרבית יומם בבית הספר, לאורך תקופה לא מבוטלת של שתיים עשרה שנים, ישנו צורך מהותי להשקיע בעיצוב הכיתות בפרט והסביבה הלימודית בכלל (וזה מבלי להזכיר את מגפת הפרעות קשב והיפראקטיביות המצויה במערכת החינוך).  לא מעט אנשים נוטים לתרגם אסוציאטיבית את המילים "עיצוב סביבה לימודית" לקישוטי הכיתה בהתאם לחגי ישראל ועונות השנה, וסבורים שמדובר לרוב בציורי ילדים ותליית פוסטר של הרצל. ואולם, עיצובה של הסביבה הלימודית אינה מסתכם רק בתליית הפוסטר של הרצל או "התקווה", אלא מורכבת הרבה יותר, כשהמטרות הן יצירת סביבה הרמונית למורים ולתלמידים תוך התאמה לצרכי הגיל, סביבה לימודית אשר תהווה גם כלי נוסף להעברת מסרים חינוכיים תוך הקפדה על תחכום מקצועי. לא מעט מוסדות חינוך מעוניינים שנות את עיצובה של הסביבה הלימודית המיושנת, ולהתאימה לרוח הזמן אך אינם יודעים כיצד לבצע זאת. לעיתים ישנו צורך במעט מאוד חומרי גלם ובהרבה יצירתיות ומקוריות על מנת לחולל את המהפך. השלב הבסיסי בעיצוב הסביבה הלימודית הוא ההתאמה הבלעדית לאופי המוסד החינוכי, בין אם מדובר בגן ילדים, בית ספר יסודי, חינוך מיוחד, ממלכתי דתי או בית ספר תיכון. כמו כן יש להתאים את העיצוב לסביבתו הפנימית והחיצונית של כל חלל על פי היעדים אשר נקבעו מראש.

הקריטריונים לעיצוב סביבה לימודית מותאמת לצרכי המוסד החינוכי
שינוי העיצוב עשוי להיות שינוי המבנה החיצוני כמו הוספת קירות או שבירתם, אך לרוב השינוי הוא עיצוב פנים בלבד, באמצעות הסבת חללים, הוספת או שינוי של רהיטים ואביזרים נלווים, עיצוב מחדש של מסדרונות, פרוזדורים, מעבדות וכיתות, והתאמת החללים לצרכים המשתנים. ישנם מוסדות חינוך אשר יבחרו להתחיל משינוי פעוט, כמו שיפור חזות המסדרונות באמצעות אריחי קרמיקה היוצרים סמלים, תמונות ומסרים חינוכיים, המהווים כערך מוסף גם שינוי מרענן, המעורר ומגרה את היצירתיות והסקרנות. בעת תכנון העיצוב של הסביבה הלימודית יש להתגמש מבחינת ההרכב החברתי, הזמן, הצרכים והמקום, כמו לדוגמה מנהל בית ספר תיכון אשר הסב כיתת לימוד לקפיטריה, והשינוי הפעוט הוביל ליוזמות חדשות ומרעננות, הן מבחינת צוות המורים והן מבחינת התלמידים, אשר בכוחות משותפים הניעו והובילו לשינויים משמעותיים באווירה הבית ספרית, בשינוי אמצעי ההוראה ומינוף מבחינת ההישגים הלימודיים. עיצוב סביבה לימודית עשוי לכלול את חצר בית הספר, כאשר מומלץ ליצור סביבה לימודית שאינה מוגבלת לתחום הבית ספרי בלבד, והיא עשויה לכלול פתרונות הצללה או חממות לימודיות אשר משמשות גם כמעבדות ללימודי חקלאות ובוטניקה, גידול צמחי תבלין לשימוש בית ספרי, מחזור פסולת אורגנית ובניית סביבה אקולוגית ירוקה. גם בכיתות הלימוד וחדרי המעבדה ניתן לעצב סביבה לימודית באמצעות פינות למידה פתוחות עם חומרי למידה מאורגנים, המעוררים את יצר הסקרנות. השינוי עשוי להיות גם בריהוט הבית ספרי לתלמידים ולצוות ההוראה, כמו שולחנות וכסאות המותאמים לישיבה ממושכת עם נוחות אופטימאלית, הוספת דלפקים, ארוניות וכונניות, לוח כיתה, תאורה דקורטיבית מתאימה ווילונות, יצירת פינות ייחודיות, לוחות מודעות, קירות מפעילים בהתאם לנושאים הנלמדים וכדומה. לא פעם, שינויים קטנים בעיצוב הסביבה הלימודית מניעים למהפך המשמעותי באווירה ובהישגים.

x